Niezwykła przygoda psa Kropelki - Toaleta To Nie Śmietnik
15332
post-template-default,single,single-post,postid-15332,single-format-standard,bridge-core-1.0.4,ajax_fade,page_not_loaded,,qode_grid_1200,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-18.0.8,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-6.2.0,vc_responsive

Niezwykła przygoda psa Kropelki

Niezwykła przygoda psa Kropelki

Piesek, Aligator i Szczurzyca zmienią nasze złe nawyki w użytkowaniu kanalizacji czyli przedstawiamy po raz pierwszy spektakl teatralny „Niezwykła przygoda psa Kropelki”. Widowisko dla dzieci zostało przygotowane na potrzeby kampanii „Toaleta to nie śmietnik”. Historia szczeniaka wyrzuconego do kanalizacji uczy dzieci dobrych nawyków, o które walczy Stowarzyszenie Wodociągowców Województwa Śląskiego. 22 marca, w Światowym Dniu Wody, na Śląsku rusza pierwsza w Polsce wspólna kampania edukacyjna informująca o tym czego nie można wrzucać do toalety, w której swoje siły łączą wodociągi, instytucje oświatowe i kulturalne.

Premiera spektaklu odbędzie się o 10.00, na kanale You Tube Stowarzyszenia Wodociągowców Województwa Śląskiego. Przedstawienie skierowane jest do dzieci z klas 1-3 oraz z zerówek.

– Pierwszy raz w Polsce firmy wodociągowe, instytucje oświatowe i placówki kultury zwarły szyki, aby wspólnie włączyć się w kształtowanie świadomości dzieci w zakresie ochrony środowiska i ekologii. To działanie ma także zwiększyć świadomość mieszkańców dotyczącą zasobów jakimi dysponujemy na co dzień a chodzi tutaj o kanalizację. Jest to głos ponad 30 przedsiębiorstw wodociągowo-kanalizacyjnych zrzeszonych w naszym stowarzyszeniu. Liczymy, że wspólnie będzie donośniejszy niż wcześniejsze działania edukacyjne poszczególnych przedsiębiorstw. Przypomnę kilka z nich – kampanię sosnowieckich wodociągowców: „Szczurzaki” ukazująca w jaki sposób wspomagamy szczury w okolicy naszych zabudowań wyrzucając jedzenie do toalety zamiast do kosza na śmieci. Kolejna inicjatywa przygotowana przez wodociągi z Jaworzna to aplikację „Gdzie jest moja kupa”, pozwalającą śledzić drogę, którą ścieki trafiają do oczyszczalni czy utworzona na terenie oczyszczalni w Katowicach ścieżka edukacyjną GIGABLOK przedstawiającą proces oczyszczania ścieków i to co wpływa na niego pozytywnie, a co negatywnie – mówi Andrzej Malinowski, prezes Stowarzyszenia Wodociągowców Województwa Śląskiego.

Historia szczeniaka, który został wyrzucony do kanalizacji i uratowany przez pracowników oczyszczalni wydarzyła się naprawdę wiele lat temu w Katowickich Wodociągach. – Na kanwie tych wydarzeń stworzyliśmy postać psa Kropelki i inne bajkowe postacie, które towarzyszą mu w podróży po sieci. Kropelka przeżywa więc wiele niezwykłych zdarzeń. W finale pies zostaje uratowany i odzyskuje zaufanie do człowieka. To był dla nas ciekawy projekt a przedpremierowy pokaz potwierdził, że dzieci cudownie zareagowały na los Kropelki – opowiada Anna Bączek – Lieber, autorka przedstawienia i właścicielka teatru „Teatrtrip – podróże ze sceną”.

Wodociągowcy ze śląskich przedsiębiorstw na co dzień znajdują w kanalizacji śmieci, które nigdy nie powinny tam trafić. Są to: materiały higieniczne, jedzenie, fragmenty martwych zwierząt, szmaty, folie, meble, oleje i opony. To właśnie z powodu ich obecności pogotowia kanalizacyjne firm wodociągowych stale usuwają zatory na sieci, awarie tłoczni, przepompowni i samych pomp. – Codzienne drobne decyzje każdego z nas w sumie mają znaczący wpływ. Każda rzecz, która trafia do kanalizacji, a nie powinna, staje się odpadem niebezpiecznym. Usuwanie śmieci z kanalizacji, naprawa zarówno sieci jak i urządzeń oczyszczalni oraz unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych to koszty, które ostatecznie mają wpływ na cenę odprowadzania ścieków. To kolejny ważny powód, by zmieniać złe nawyki – mówi Andrzej Malinowski.

Pierwotnie planowane było wystawienie spektaklu na deskach katowickiego Teatru Ateneum. Ze względu na sytuację pandemiczną premiera odbywa się w wersji online na kanale You Tube. – Wierzymy, że gdy sytuacja się uspokoi to wrócimy ze spektaklem na deski Ateneum oraz wystawimy go w wielu innych teatrach, by stale wracać do tematu naszej kampanii – dodaje prezes SWWŚ.

– Przedstawienia dla dzieci o tematyce ekologicznej pojawiają się coraz częściej. Teatr nie tylko wprowadza dzieci w świat sztuki, buduje umiejętność skupienia uwagi, rozwija wyobraźnie, ale też uczy zachowań w konkretnych sytuacjach. Pozwala zdobyć wiedzę, która często przekazywana przez dorosłych w postaci suchych faktów jest zwyczajnie ignorowana. Dzieci jako widzowie potrafią otwarcie wyrażać swoje emocje, nawiązywać kontakt z aktorem podczas spektaklu, jak żaden dorosły przywiązują i identyfikują się z bohaterem ze sceny a emocje, które wywołał obejrzany spektakl pozostają z nimi na długo. Pamiętajmy, że najmłodszy widz w przyszłości stanie się pokoleniem widza dorosłego. W przyszłości wystawimy spektakl wodociągowców – mówi Małgorzata Langier, dyrektor ŚLąskiego Teatru Lalki i Aktora Ateneum.

Przygotowanie wersji wideo spektaklu wsparła dr Krystyna Doktorowicz, z Wydziału – Szkoły Filmowej Uniwersytetu Śląskiego. Film ze spektaklem będzie dostępny po premierze dla wszystkich na stronie kampanii: ToaletaToNieSmietnik.pl. Z tej strony na potrzeby lekcji o charakterze ekologicznym nauczyciele mogą pobrać scenariusz lekcji do realizacji w klasach 1-3 szkoły podstawowej oraz zerówkach przygotowany przez metodyków z Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach. – Naszą misją jest wspieranie ustawicznego rozwoju zawodowego nauczycieli oraz systemu oświaty, zgodnie z potrzebami regionu. Każda cenna inicjatywa, która temu służy jest przez nas wspierana. Działania z użyciem środków multimedialnych i artystycznych sprawdzają się w procesie edukacyjnym dzieci dlatego wsparliśmy kampanię wodociągowców. Kształtowanie pożądanych nawyków ekologicznych u najmłodszych owocować będzie nie tylko w przyszłości, ale już teraz. Maluchy mają ogromny wpływ na postawę dorosłych – rodziców, dziadków, sąsiadów – mówi dr Jerzy Grad, dyrektor katowickiego „WOM”. Kampanię swoim honorowym patronatem objął Wojewoda Śląski.

Partnerami kampanii zostali: Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Katowicach, Kuratorium Oświaty, Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Katowicach, Szkoła Filmowa im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, Śląski Teatr Lalki i Aktora Ateneum, Teatrtrip – podróże ze sceną.

Patroni medialni to: TVP3 Katowice, Polskie Radio Katowice, Dziennik Zachodni, Nasze Miasto, Silesia Dzieci.